Genel Açıklama
Ülkemizde
geleneksel yapı yönetimi, biri diğerinden bağımsız ekiplerle, ortak akıl
kullanmadan, zaman, malzeme ve işgücünde zayiata önem vermeden, hatalı da olsa
hedefi doğrultusunda kendi üretimini sürdürmeye teşvik eden bir model olarak
işlevini sürdürmektedir.
Öte
yandan, “Bütünsel Ürün Teslimatı” olarak üretim sektöründe Japon Otomotiv
Üreticisi Toyota Modeli olarak bilinen Yalın Yönetim Modeli son yıllarda özellikle
ABD’de nitelikli bina projelerinde genel kabul görmekte ve özgün bir sözleşme
modeli ile uygulama alanı bulmaktadır.
Sistem;
sektöründe öncü kuruluşlar tarafından uzun vadeli felsefi bir yaklaşımın sonucu
olarak, tasarımcıdan inşaatçıya, proje yöneticisinden malzeme üreticisine kadar,
-
Tüm
paydaşların projenin karar aşamasında özel bir sözleşme modeliyle seçilmesine,
-
İş
ortaklarıyla şeffaflık ve işbirliği ortamına,
-
Kaynakların
verimli kullanımına,
-
Projede
yaratılan katma değerin artırılmasına, ve
-
Proje
ekibinin, dolayısıyla kurumun sürekli eğitim ve gelişimine dayanmaktadır.
Bu
sistemde iş akışı, Yatırımcının her aşamada bir Yönetim Komitesi eliyle onay ve
karar sürecinde yer alması koşuluyla, şu sırayla gerçekleşmektedir.
-
Proje
Fikrinin finalize edilmesi,
-
Stratejik
İş Planı ve Tasarım Brief’inin hazırlanması,
-
Mimari
Ön Konseptin hazırlanması,
-
İlk
Maliyet Tahmini ve Kapsamlı Fizibilite Etüdünün hazırlanması,
-
Projeye
Başlama Kararının verilmesi,
-
Tasarım
ve Yapım Grupları ile Özel İşbirliği Sözleşmesinin imzalanması,
-
Yatırımcı/Proje
Yöneticisi, Yapımcı ve Tasarımcıdan Oluşan Çekirdek Yürütme Grubunun kurulması,
-
Tasarım
Sürecinin tüm paydaşlarla işbirliği içinde ve birlikte yürütülmesi,
-
Yapım
Sürecinin tüm paydaşlarla işbirliği içinde ve birlikte yürütülmesi,
Sistem;
Fiziki Maliyet + Garanti Edilmiş Sabit Bedel (Yönetim, Genel Gider, Kar, Risk
ve Teşvik Havuzu), ya da Tasarla-Yap, Yönetim Taahhüdü modellerine benzer bir yapıyla
kurgulanmakta ve Taraflar arasında imzalanan özel bir sözleşme ile tüm
paydaşlar, müteselsil ve özel sorumluluk alanları tanımlanmış ve projenin
“Garanti Edilmiş Sabit Bedelinin” içinden paydaşlara tahsis edilen oranlar
dahilinde Kar ve Teşvik Havuzundaki bedele ortak olmakta ve Tarafların tümü bu
sayede projenin ortak hedeflerine kilitlenmektedir.
Projenin
gerek tasarım ve gerekse uygulama sürecinde;
-
Tümüyle
Değer Analizi ve Değer Mühendisliği metodolojisinden yararlanılmakta,
-
Süre
planı, bütçe ve gerçekleşen maliyetler şeffaf bir biçimde izlenmekte,
-
Kalite,
İş Güvenliği, Süre Planı ve Maliyet başta belirlenen Anahtar Performans
Göstergeleriyle mukayese ve test edilmekte,
-
Alınan
tüm kararlar bağımsız bir gözle doğrulanmakta,
-
Tüm
süreç yine şeffaf bir şekilde değerlendirilmekte ve raporlanmaktadır.
Bu
sayede Yatırımcı 5 Önemli Kazanç sağlamış olmaktadır:
1)
İşbirliği: Projenin kilit
paydaşları arasında ortak akıl, karşılıklı güvene dayalı olarak yaratıcı
fikirlerin devreye girmesi sonucu, kurumsal gelişim teşvik edilerek başından
sonuna kadar Projeye değer katmaktadır.
2)
Bağlılık/Bağımlılık: Paydaşları ortak
hedefler doğrultusunda birbirine bağımlı kılarak, yapılan hataları sonradan
düzeltmeye gerek kalmadan (inşası mümkün olmayan veya maliyeti bütçeyi aşan tasarımlar
yapılmadan) gerçek zamanlı süre, maliyet ve kalite güvencesi sağlanmaktadır.
3)
Projenin Yönetimi: Projenin yönetimi
özel planlama ve yönetim teknikleri kullanılarak, işi fiilen yapanların bire
bir taahhütlerinin alındığı (kaydedildiği), kısıtlı kaynakların yönetildiği bir
İş Akımı Ağı halinde yürütülmektedir.
4)
Kişisel/Kurumsal
Gelişim:
İş üzerinde eğitim ve öğrenmeye açık bir ortam sayesinde yaratıcılık ve
kurumsal katma değer katlanarak artmaktadır.
5)
Optimizasyon: Projede parçalar
değil, “bütün” optimize edilmekte, riskler paylaşılmakta, toplam maliyet
düşürülmekte, projenin değeri artırılmakta, bilgi isteme, fiyat farkı, kapsam
değişikliği, hak vb. talepler ciddi biçimde azalmakta, sözleşmeye ve iletişime
dayalı sorunlar ortadan kalkmakta ve “Önce Çözüm”e odaklanılmaktadır.
Sistemin Türkiye Koşullarına Uyarlanması
Sistemin
Türkiye’de sağlıklı bir şekilde hayata geçirilmesi için 2 aşamalı bir geçiş
süreci öngörülmektedir:
- 1. Aşamada;
Tasarım süreci henüz konsept aşamasında bir projenin, Proje Yönetim
Ekibinin İşveren Ekibiyle işbirliği içinde yönetilmesi, sistemin tüm
taraflara öğretilmesi ve kuruluş hazırlıklarının tamamlanması,
- 2. Aşamada; Tasarım
sürecinin bir Stratejik Planlama çalışmasının sonucunda başlayacağı bir projede,
sistemin kurumsal bir model olarak geliştirilmesinin sağlanması.
Öngörülen Organizasyon Şeması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder