Ethos, Pathos ve Logos, Aristo’ya
göre (*) hedef kitlemizi, işverenimizi, proje paydaşlarımızı, konuştuğumuz ve
yazdığımız muhatabımızı, bildiğimiz ve doğruluğuna inandığımız bir şeye ikna
etmek için kullandığımız 3 temel referans.
2004 yılında Istanbul Ataşehir’deki
yeni ofisimize taşındığımızda, 3 toplantı odamıza bu isimleri vermiş ve her
birinin üzerine birer küçük açıklama plaketi koymuştuk. Amacımız, içinde yer
aldığımız sektörün amacını ve yaptığımız işi doğru anlatabilmekti.
“Etik” kelimesinin kökeninden gelen Ethos, ikna için danışmanın karakteri
ve itibarını ifade ediyordu. İnsanların
sizin tutarlılığınıza, dürüstlüğünüze ve yeterliliğinize duydukları inanç, onlara
verdiğiniz güven idi. Ethos,
Eski Yunancada “Karakter” anlamına geliyordu ve “Etik”kelimesi de aslında “Ethos”dan
türemişti.
Pathos ya da Empati, yani hedef
kitlenin ihtiyaçlarına duyarlık göstermek ve duygularına hitap ederek ikna
yolunu seçmek demekti. Pathos’u hedef kitlemizde ya da proje paydaşlarımızda empati
yardımıyla sempati yaratmak, kendi hissettiğimiz duyguları onlara da hissettirmek
amacıyla kullanıyorduk. Pathos’un Eski Yunancadaki anlamı ise “karşısındakinin
duygusunu hissetme” ve “deneyim” idi. Empati ve Patetik kelimeleri de Pathos’dan
türemişti.
Logos ya da mantıksal hitap,
İşverenimiz ve proje paydaşlarımızı akıl ve mantık yürüterek ikna etmek anlamına
geliyordu. Logos kullanmak demek, gerçekleri, bilimsel verileri, tarihsel ve gerçeğe
uygun anolojilerle vermek demek oluyordu. Logos, Eski Yunancada aslında “Kelime”
anlamına geliyordu, ama gerçek tanımı bunun çok ötesine geçiyordu. Fransızca’dan
dilimize geçen Lojik kelimesi de Logos’dan türemişti.
Danışmanlık mesleğinde, ayni bu sıralamaya
dikkat etmemiz gerektiğini keşfetmiştik. Yani önce itibar ve karakterimiz, sonra
insan ilişkilerimiz ve iletişimimiz ve en nihayet ifade ettiğimiz konuda
kullandığımız akıl ve mantık. Olay bu kadar basitti.
Özetle, öncelikle işvereninizi ve
paydaşlarınızı etkileyebilmek için itibara sahip olmalısınız. Üretken, dürüst
ve açık olmalısınız. Çalışkan ve üretken değilseniz, çok söz veriyor ve
sözlerinizi yerine getirmiyorsanız ciddiye alınmazsınız.
Eğer dürüst bir dokunuz varsa,
empati gösterdiğinizde karşınızdaki bunu kendisini idare etmek için değil, gerçekten
anlamak amacıyla yaptığınıza inanacaktır.
Aradan geçen 10 yıl içinde,
ofisimizi ziyaret eden, toplantı odalarımızı kullanan tüm çalışma arkadaşlarımız,
işverenlerimiz ve proje paydaşlarımızla bu kültürü paylaştık. Bu
plaketlerde yazanları kimsenin gözüne sokmadık. Ama, kendini bu felsefeye yakın
hissedenler yazılanı hemen fark ettiler. Onlar da görüşlerini bizimle paylaştılar.
Bir proje yöneticisi olarak zamanımızın %90’ının iletişim ve insan ilişkisinde
geçtiğini söylediğimizde önce hayretle karşıladılar, sonra hak verdiler. İşimizi yaparken kullandığımız
araç, gereç ve tekniklere fazlaca takılıp insanca duygularımızı
kaybetmediğimizi gördüler.
Daha sonra gördük ki, onlar
da en az bizim kadar bu felsefeyi içselleştirdiler.
25. kuruluş yılımızda bu
felsefeyi paylaşan ve görüşleriyle değer katan tüm dostlarımıza candan teşekkür
ediyoruz.
(*) Eski Yunan filozofu
Şirketimizdeki 3 Toplantı Odasının kapılarında Aristo’nun bu felsefesini yansıtan şu açıklamalar yer alıyor:
ETHOS:
Dürüstlük ve Güvenilirlik
Ethos, ruhsal zekayı temsil eder.
Temel etik doğanız, kişisel inanırlılığınız, insanların sizin dürüstlük ve
yeterliliğinize olan güveninin derecesi demektir. İnsanlar, verdikleri sözü ve
onlardan beklenenleri, ilke temelli biçimde gerçekleştirirlerse Ethos’a
sahiptirler. Bunlar, vicdanlı, sezgili, sorumluluk alan, ahlaklı, bilge, dürüst,
alçak gönüllü, adil, etik, şefkatli, saygılı ve amaca yönelik kişilerdir.
PATHOS: Önce
Anlamaya Çalış
Pathos, empatidir.. Duygusal zekayı
temsil eder. Başkasının kendini nasıl hissettiğini, ihtiyaçlarını, olayları
nasıl gördüğünü ve ne demek istediğini anlamanız ve onu anladığınızı ona
hissettirmektir. Bunlar, tutkulu, iyimser, umut dolu, cesaretli, empati kuran,
korkusuz, hassas, eğlenceli, etkili, motive edici, mizah yönü güçlü, insan
odaklı kişilerdir.
LOGOS: Önce
Anlamaya, Sonra Anlaşılmaya Çalış
Logos, temel olarak mantığı ve
zihinsel zekayı simgeler. Kendi duruşunuz ve düşüncenizin gücü ve ikna etme
özelliğidir. Bunlar, vizyon ve uzun vadeli perspektif sahibi, idealist,
geleceği tahmin eden, hayal kuran, insanlara inanan, öncülük yapan, felsefi
düşünen, başarıya odaklı, stratejik düşünen, kalıpların dışındaki kişilerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder